Formula 1 VPN-Suomi

Yleinen

Teosto ja Gramex lirit sukassa

20.02.2013, sikamaster

Liittyen videoon

Kansalaisaloite 70 tekijänoikeuslainsäädännön järkiperäistämisestä alkaa tuottaa selkeää tulosta. Tekijänoikeusjärjestöt ovat huomanneet että ihmisten vaateet eivät ole mitenkään kohtuuttomia ja ovat vastanneet etenkin DJ-kommuunia positiivisesti koskettavilla uutisilla. DJ:den kopiointilisenssikäytännöt muuttuvat vielä tämän kevään aikana.

Merkittävimmät muutokset ovat näillä näkymin seuraavat:

– biisien määrää ei ole rajoitettu

– hinnat alenevat

– tarjolla tulee olemaan oma lisenssi tapahtumapaikalle (esim. ravintola tai klubi voi hankkia sen DJ:n sijaan)

– tarjolle tulee  myös kertalisenssi,  harvemmin keikkailevien tai tapahtumia järjestävien tarpeita ajatellen

GRAMEX

Päällisin puolin tämä vaikuttaa ihan hyvältä mutta pian törmätään tiettyihin ongelmiin.

Ensinnäkään mitään perustetta sille miksi internetistä ostetuista kappaleista pitäisi maksaa uudelleenmekanisointimaksua ei anneta. Tämä on ollut Suomalaisen tekijänoikeuskäytännön ihmeellisyys jo vaikka kuinka pitkään. Internetin mp3-kaupat  antavat luvan polttaa musiikin CD-levylle ja käyttää tätä levyä kuin mitä tahansa muuta kaupasta ostettua levyä. Esimerkkinä iTunes:

B. ITUNES STOREN EHDOT JA MÄÄRÄYKSET

OSTETUN TAI VUOKRATUN SISÄLLÖN KÄYTTÄMINEN

Asiakas hyväksyy sen, että iTunes Tuotteet tarjotaan Asiakkaan käyttöön ainoastaan lisenssin nojalla, mukaan lukien NCB/TEOSTO antaman lisenssin perusteella.//

KÄYTTÖSÄÄNNÖT

(iiV) Asiakkaalla on oikeus polttaa audiotuotteista koostuva soittolista enintään seitsemän kertaa. Asiakkaalla on oikeus käyttää CD-levyä, jolle asiakas on polttanut iTunes Tuotteita, samaan Suomen tekijänoikeuslain säätelemään tapaan kuin asiakas saa käyttää vähittäiskaupasta hankittua CD-levyä.

iTunes käyttöehdot

Tuntuu äärimmäisen erikoiselta että kappaleen saa polttaa CD:lle ja levyä soittaa mutta itse tiedostoa ei. Eikö koko lisenssointi-härdellin taustalla ollut idea kopioiden määrän rajaamisesta? Tosin tämähän ei vielä tarkoita etteikö uudessa ja parannetussa versiossa kopiointilisenssointeja tätä otettaisi huomioon. Tosin kysymys on edelleen auki sen suhteen mitä tapahtuu niille rahoille jotka on jo maksettu tekjänoikeusjärjestöjen pohjattomaan Molochin kitaan (siis ennen vuotta 2013)? Etenkin kun nuo iTunes käyttöehdot selkeästi antavat ymmärtää että ne on neuvoteltu NCB/TEOSTON kanssa. Vai onko kyseessä, jälleen kerran, tilanne jossa tekijänoikeusjärjestöt eivät edes itse tiedä mitä ovat tekemässä?

Lisäksi päällekkäisyydet luvissa eivät ole vältettävissä. Elikkäs ravintolat saavat vihdoin mahdollisuuden hoitaa nämä tekijänoikeus-jutut kuntoon. Mutta, mutta… Miten käy siinä tapauksessa kun ravintola sekä DJ ovat maksaneet lisenssin? Onko jompikumpi oikeutettu hyvitykseen? Ja kääntäen, jos kumpikaan ei ole maksanut niin kuka on vastuussa? Ja etenkin se kiinnostaisi tietää että mistä ihmeestä tässä oikein maksetaan? On looginen omituisuus että kuka tahansa saa valmistaa omistamistaan levyistä varmuuskopioita, mutta mitä hyötyä on varmuuskopiosta jos et saa sitä sitten esittää keikoilla? Haluaisin kovasti kuulla mikä logiikka on sen taustalla että biisikauppojen kappaleita ei saa esittää julkisesti, maksamatta TALLENTAMISESTA, etenkin kun biisikauppojen kappaleita on vaikea saada edes itselleen jos niitä ei tallenneta koneelle.

Ravintoloiden kanssa tehdään edelleen sopimus jossa julkisen esittämisen korvaukset katetaan joten ainut mistä maksu voi jäädä jäljelle on tallentaminen:

Lupa kattaa musiikin julkisen esittämisen mekaanisena taustamusiikkina Asiakkaan ravintola-, kahvila- tai muussa vastaavassa toiminnassa, jonka pääasiallinen tarkoitus on ruuan tai juoman tarjoileminen yleisölle.
Haluan tässä yhteydessä myös korostaa että asian ajamisessa ovat kunnostautuneet monet tahot. Esim. DJ Orion on ollut vahvasti esillä seuraten kehitystä blogissaan (jossa esim. kiinnitetään huomiota epäkohtaan iTunes- ja Beatport-kappaleiden erilaisesta kohtelusta) jne.. Mutta ajallisesti etenkin Gramexin vuositolkulla kestänyt totaalinen jäätyminen asian tiimoilta on loppunut liian sopivasti ollakseen pelkästään yhteensattumaa. Lisäksi on huomattava tekijänoikeusjärjestöjen asiassa ottama kiirevaihde. Ensin mennään monta vuotta ihan umpihangessa ja nyt asiaa ollaan muuttamassa jopa niin kiireellä että maksetut lisenssit palautetaan!! Ennennäkemättömän rivakkaa toimintaa sanoisin. Lopullinen juonihan tässä kupletissa ei ole vielä paljastunut kun tuo uusi DJ-lisenssi on vasta muodostusvaiheessa joten lopulliset kommentit täytyy asiassa säästää sitten siihen vaiheeseen. Huomattavaa on kuitenkin se että kansalaisaloitteet voivat toimia myös keskustelun herättäjinä, ilman että menisivät käsittelyyn. Siksipä suosittelen kaikille sitä että käyvät allekirjoittamassa tuon aloitteen ja pyytävät kaikki tuttunsakin mukaan.
Aloite 70 –  Järkeä tekijänoikeuslakiin


Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *